Διακύρηξη Πανεπιστημονικής


8SEL_PANEPIST_OIKONOMOLOGOI_low

Συνδεδεμένοι χρήστες
Έχουμε 31 επισκέπτες συνδεδεμένους

PostHeaderIcon ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ...

 

Από το Ριζοσπάστη

 

Το Συνέδριο του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου και οι ομιλίες που εκφώνησαν εκεί οι εκπρόσωποι των κομμάτων της αστικής διαχείρισης δίνουν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία στο λαό να βγάλει χρήσιμα συμπεράσματα. Οι συγκυβερνώντες αρχηγοί της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, αλλά και ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ προσήλθαν διαβασμένοι στις εξετάσεις των επιχειρηματικών ομίλων, διαγωνιζόμενοι ενώπιόν τους για το ποιος διαθέτει το καταλληλότερο μείγμα διαχείρισης της εξόδου απ' την κρίση, ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της καπιταλιστικής οικονομίας.

Κάθε δεύτερη λέξη τους και μια δέσμευση για την προσήλωσή τους στο στόχο της καπιταλιστικής ανάπτυξης με δοσμένες τις σαρωτικές ανατροπές στη ζωή της εργατικής - λαϊκής οικογένειας και συναποδοχή όσων ακόμα απαιτηθούν για την επίτευξη του στόχου. Η ταύτισή τους σε στρατηγικά ζητήματα δεν είναι παρά αναμενόμενη από δυνάμεις που μοιράζονται το ίδιο στρατηγικό πλαίσιο, το οποίο ορίζεται από τα όρια της στρατηγικής του κεφαλαίου, της εξουσίας των μονοπωλίων, του μονόδρομου της ΕΕ και της συμμετοχής σε ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς.

Μοιραία όσοι ασκούν ή διεκδικούν να ασκήσουν τη διαχείριση ενός συστήματος που σαπίζει και παραδέρνει στην κρίση του, σκουντουφλάνε ο ένας πάνω στον άλλο. Ετσι, για νέο οικονομικό και παραγωγικό μοντέλο, με αθρόες ενισχύσεις στους επιχειρηματικούς ομίλους, με έμφαση στον «αγροτο-διατροφικό τομέα», στον «ελληνικό τουρισμό», στην «ενέργεια και τους φυσικούς πόρους», στην «ελληνική εξωστρέφεια» μίλησαν άπαντες όσοι στο βήμα του Συνεδρίου εκπροσώπησαν την κυβέρνηση ή την αξιωματική αντιπολίτευση.

Για το «στοίχημα των επενδύσεων και της ανάπτυξης», που θα εξασφαλιστεί από ένα «φυσιολογικό κράτος», μίλησε ο Αντ. Σαμαράς. Ο Ε. Βενιζέλος μίλησε για κράτος με «φιλοεπενδυτική διοίκηση» και ο Αλ. Τσίπρας για μεταρρυθμίσεις στο κράτος «φιλικές στην ιδιωτική επιχειρηματικότητα». Για «υγιή τραπεζική πίστη» μίλησε ο Αντ. Σαμαράς, για ένα «μοντέλο που έχει χρηματοοικονομική υποστήριξη από το τραπεζικό σύστημα» ο Ε. Βενιζέλος και ο Αλ. Τσίπρας για «τραπεζικό σύστημα που θα τεθεί στην υπηρεσία της ανάπτυξης». Στις αιτιάσεις για «κοινωνική συνοχή» ο Αλ. Τσίπρας ανταποκρίθηκε μιλώντας για ένταξη των «συμφερόντων του ιδιωτικού τομέα στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο» και «συστράτευση, συμβολή, υπομονή του λαού».

Επιβεβαιώνεται ότι τα κόμματα της κυβέρνησης και ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκονται μέσα σε κοινό στρατηγικό πλαίσιο. Οι διαφωνίες τους είτε απηχούν διαφωνίες και υπαρκτές αντιθέσεις στους κόλπους της αστικής τάξης, είτε αποσκοπούν στον αποπροσανατολισμό του λαού, στη χειραγώγησή του και τελικά στον εγκλωβισμό του εντός των τειχών της καπιταλιστικής βαρβαρότητας. Τα περίφημα εθνικά σχέδια ανασυγκρότησης, με όποιο μείγμα διαχείρισης και αν πλασάρονται, ενσωματώνουν την ενιαία στρατηγική του κεφαλαίου, που είναι χτύπημα για το λαό. Υπηρετούν την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου.

Μαχητική ορμητική αντιπολίτευση μπορεί να ασκηθεί μόνο μέσα απ' το λαό, με όρους κινήματος, με ταξικό περιεχόμενο και προσανατολισμό σύγκρουσης με τους σφετεριστές του κοινωνικά παραγόμενου πλούτου και τους διαχειριστές τους.

 

 

PostHeaderIcon ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΓΩΝΑ ΛΟΓΙΣΤΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΑΣΕΒΕ

Γιατί ΔΠΚ-Ο στις ΕΚΛΟΓΕΣ του Ο.Ε.Ε.

15 Δεκέμβρη 2013

 

Συνάδελφοι, Συναδέλφισσες,

 

Το τοπίο μέσα στο οποίο προσπαθούμε να βιοποριστούμε γίνεται ολοένα πιο πιεστικό και αβέβαιο.Με αφορμή την οικονομική κρίση προωθούνται «διαρθρωτικά» μέτρα στρατηγικής σημασίας για τη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου, που ανατρέπουν όποια εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα είχαν κερδίσει, με τους αγώνες τους, οι εργαζόμενοι.

Η ολομέτωπη, βάρβαρη επιδρομή που έχουν εξαπολύσει κυβέρνηση–τρόικα-ΕΕ, για λογαριασμό της πλουτοκρατίας, σε βάρος των εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων της συντριπτικής πλειοψηφίας των εργαζομένων,  έχει οδηγήσει μεγάλο μέρος των συναδέλφων στη φτώχεια και την ανεργία.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το τελευταίο διάστημα, ζήσαμε έναν ακόμη  Γολγοθά με την αδυναμία το καλοκαίρι να ανταποκριθούμε στην απαράδεκτη αύξηση του όγκου δουλειάς για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων που προκλήθηκε και από την υπολειτουργία του TAXIS. Η  Π.Ο.Φ.Ε.Ε., διαφημίζοντας τις διαπραγματευτικές της ικανότητες, περιδιαβαίνει κάθε φορά τους διαδρόμους του υπουργείου παρακαλώντας για «ολίγη» από παράταση. Στις προτροπές μας για κινητοποίηση όλου του κλάδου με ένα γενικότερο πλαίσιο πάλης, μας «καθησύχαζε» περιορίζοντας κάθε φορά το πρόβλημα στις χρονικές παρατάσεις, δίχως να αγγίζει το ζήτημα της μετατόπισης του κόστους και των ευθυνών του υπουργείου και των επιχειρήσεων στις δικές μας πλάτες. Αντίθετα, όλα αυτά τα χρόνια υπεραμύνεται αυτών των αναδιαρθρώσεων που συντελούνται με τη συρρίκνωση των Δ.Ο.Υ, την καθιέρωση του φορολογικού – ασφαλιστικού πιστοποιητικού, την  πιστοποίηση και την ηλεκτρονική υπογραφή. Πανηγυρίζει ότι πρόκειται για μέτρα που σε βάθος χρόνου εδραιώνουν-αναβαθμίζουν τη θέση του Φοροτέχνη Λογιστή καθώς, όπως ισχυρίζεται, εναρμονίζονται απόλυτα με το συμφέρον… ΟΛΩΝ των συναδέλφων.

Σε πλήρη σύμπλευση με τις δυνάμεις της ΔΗΚΙΟ-ΠΑΣΚΟ-ΑΚΙΟΕ και ΣΕΠΟ (τώρα ΣΥΝ.ΑΡ.Ο.) στο Οικονομικό Επιμελητήριο, η ΠΟΦΕ-Ε «έβαλε πλάτη» στην προώθηση και στήριξη όλων αυτών των κυβερνητικών και ευρωενωσιακών επιλογών που στην πραγματικότητα στοχεύουν, μέσα από την λεγόμενη «απελευθέρωση» του επαγγέλματος, στην ακόμη μεγαλύτερη και αυστηρότερη κατηγοριοποίηση που εκ των πραγμάτων βοηθά στη συγκέντρωση των εργασιών παροχής λογιστικών –φοροτεχνικών εργασιών σε μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους.

Γίνεται σαφές με τον πλέον πρόδηλο τρόπο ότι οι θέσεις μας στην ΕΦΕΕΑ, όλο το προηγούμενο διάστημα, για μαζικές διαδικασίες και αγωνιστικό πλαίσιο δράσης είναι ο μοναδικός τρόπος αντίστασης σ’ όλους αυτούς που οι κύριοι της ΠΟΦΕΕ αποκαλούν «ισότιμους συνομιλητές» και εμείς τους αποκαλούμε πολιτικό προσωπικό των μονοπωλιακών ομίλων. Όταν εμείς επιλέγουμε το δρόμο του κοινού μετώπου με τους μισθωτούς λογιστές του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, τους  φοιτητές και σπουδαστές εκείνοι επιλέγουν τις επαφές με την ηγεσία και τα στελέχη του υπουργείου και τους άλλους μεγαλολογιστές και όχι μόνο.

Ωστόσο κανένας από αυτούς τους κυρίους δεν μπαίνει στον κόπο να μας απαντήσει γιατί βασικές βιοποριστικές μας ανάγκες μένουν ακάλυπτες, γιατί κλείνουμε τα λογιστικά μας γραφεία (ποιος φταίει), γιατί δεν μπορούμε να πληρώσουμε τις εισφορές στον ΟΑΕΕ με αποτέλεσμα να μην έχουμε ιατροφαρμακευτική κάλυψη εμείς και οι οικογένειές μας;

Καμιά αυταπάτη για τους συντεχνιακούς σωτήρες. Η κατάσταση που ζούμε στο πετσί μας καθημερινά είναι η πραγματικότητα του υπαρκτού καπιταλισμού που υπερασπίζονται όλες αυτές οι δυνάμεις.

Τα νούμερα είναι αμείλικτα, ο ΟΑΕΕ κάθε μήνα το τελευταίο διάστημα εισπράττει 130 – 150 εκ. ευρώ από εισφορές και καταβάλλει για συντάξεις τα διπλάσια (300 εκ. ευρώ περίπου). Σε σύνολο 774.000 ασφαλισμένων το 2012 οι 380.000 δεν πλήρωσαν εισφορές. Οι καθυστερημένες οφειλές έφτασαν το 2012 το ποσό των 5,9 δις., από 3 δις. το 2011. Η κρατική επιχορήγηση από 1.315 εκ. ευρώ το 2012 προβλέπεται να υποχωρήσει στα 800 εκ. το 2013 (-39,2%). Τα αποθεματικά του ταμείου έπρεπε να είναι 48,8 δις. το 2008 σύμφωνα με αναλογιστική μελέτη του υπουργείου εργασίας ενώ ο ΟΑΕΕ διέθετε μόλις 588 εκ. ευρώ. Οι συντάξεις που λαμβάνουν οι συνταξιούχοι σήμερα προέρχονται από τις εισφορές που έχουν ήδη καταβάλει επομένως δεν θα έπρεπε να πληρώνονται  από τις τρέχουσες εισφορές των ασφαλισμένων, αλλά από τα αποθεματικά κεφάλαια, εαν υπήρχαν.

Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα οι κύριοι της ΠΟΦΕΕ, από κοινού με ΔΗΚΙΟ-ΠΑΣΚΟ-ΑΚΙΟΕ–ΣΕΠΟ και ΕΣΚΟ αναμασάνε λογικές επαγγελματικών ταμείων τύπου ΕΤΑΟ, πέρα και έξω από κάθε έννοια κοινωνικής ασφάλισης. Επαγγελματικά Ταμεία που πυρήνας τους είναι το ανταποδοτικό κεφαλαιοποιητικό σύστημα, που το είδος και η ποιότητα των παροχών τους εξαρτάται από το ύψος των ασφαλίστρων που καταβάλλει ο ασφαλισμένος αλλά και την πορεία των επενδυμένων κεφαλαίων σε προϊόντα της αγοράς χρήματος.

 

Για όλους αυτούς τους λόγους, αλλά και γιατί:

 

  • από τις πορείες στους διαδρόμους των υπουργείων προτιμάμε το δρόμο του αγώνα και της διεκδίκησης.
  • έχουμε ξεκάθαρο ότι μόνο με δράση ενάντια στις πολιτικές και τους θεσμούς του κεφαλαίου μπορούμε να διεκδικήσουμε μια αξιοπρεπή ζωή.
  • σε καμιά περίπτωση για την κρίση που βιώνουμε δεν φταίει η φοροδιαφυγή, δε φταίει το «κλειστό επάγγελμά μας», δεν φταίει ότι δεν δουλεύουμε αρκετά, δε φταίει το κακό το ριζικό μας.
  • έχουμε επιλέξει τους «συμμάχους μας» σ’ αυτό τον αγώνα, και αυτοί είναι οι μικροί και αυτοαπασχολούμενοι «πελάτες» μας - ΕΒΕ, οι μισθωτοί λογιστές οι μελλοντικοί μας συνάδελφοι, οι μισθωτοί συνάδελφοί μας στο δημόσιο τομέα.
  • δεν υπάρχει μόνο ο «μονόδρομος» του κεφαλαίου αλλά υπάρχει και ο άλλος δρόμος ανάπτυξης, ο δρόμος της Λαϊκής Συμμαχίας ώστε  ο πλούτος από την εργασία του λαού να καταλήγει στον ίδιο το λαό και όχι σε μια χούφτα κεφαλαιοκράτες.
  • μόνο αγωνιστές με αγωνιστικό αντιμονοπωλιακό προσανατολισμό, καταξιωμένοι στο χώρο τους μπορούν να τραβήξουν μπροστά την υπόθεση της ικανοποίησης των λαϊκών μας αναγκών.

 

Ο δικός μας «μονόδρομος» είναι η στήριξη και στις εκλογές του ΟΕΕ στις 15 Δεκέμβρη του ψηφοδελτίου της Δημοκρατικής Πανεπιστημονικής Κίνησης Οικονομολόγων (ΔΠΚ-Ο), της δυνάμης που:

-Αποκάλυψε και προειδοποίησε για τις αντιδραστικές επιλογές του ΟΕΕ.

-Στήριξε και στηρίζει με συνέπεια όλα αυτά τα χρόνια τα δικαιώματα των αυτοαπασχολούμενων λογιστών-φοροτεχνών.

 

PostHeaderIcon ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΦΡΕΣΚΟΥ ΓΑΛΑΚΤΟΣ:ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΟΣΑ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝ ΤΑ ΚΑΡΤΕΛ

 

Από το Ριζοσπάστη

 

Χαριστική βολή για τους μικρούς παραγωγούς η εφαρμογή του μέτρου

Στην εξυπηρέτηση χρόνιων επιδιώξεων του καρτέλ της γαλακτοβιομηχανίας, των μεγάλων αλυσίδων σούπερ - μάρκετ και του εμπορικού κυκλώματος, αποσκοπεί η επιδίωξη της συγκυβέρνησης να διευρύνει τη διάρκεια ζωής στο φρέσκο γάλα από τις πέντε ημέρες που είναι σήμερα, στις 9, τις 10 ή και ακόμη περισσότερο, σύμφωνα με τις προτάσεις του ΟΟΣΑ. Πρόκειται για ένα μέτρο που κατά τον υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, θα οδηγήσει στη μείωση της τιμής του φρέσκου γάλακτος και θα ωφελήσει τις οικογένειες χαμηλού εισοδήματος.

Να σημειωθεί ότι οι γαλακτοβιομήχανοι και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ - μάρκετ που προωθούν τα λεγόμενα «προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας», επιθυμούν εδώ και χρόνια τη λήψη ενός τέτοιου μέτρου. Σε σχετική έκθεση του υπουργείου Ανάπτυξης, από τον Ιούλη του 2012 τονίζεται πως «...μια πιθανή επιμήκυνση της ζωής του γάλακτος θα επέτρεπε την εισαγωγή από άλλες χώρες και θα διευκόλυνε την ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων των σούπερ μάρκετ, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό σε επίπεδο τιμών...».

Οπως ομολογείται στη σελίδα 46 της έκθεσης του ΟΟΣΑ, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο (ΠΔ 113/1999) που καθορίζει τους κανόνες παστερίωσης και διάθεσης φρέσκου αγελαδινού γάλακτος «βλάπτει τον ανταγωνισμό» αφού «εμποδίζει τις εισαγωγές γάλακτος στην εγχώρια αγορά».

Πόσο θα ωφεληθούν οι «φτωχές λαϊκές οικογένειες, για τις οποίες «κόπτεται» τάχα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης; Με το... αστρονομικό ποσό των 7,5 λεπτών του ευρώ ημερησίως, υπολογίζοντας το ένα λίτρο γάλα στο 1,5 ευρώ. Κι αυτό μόνο αν υποτεθεί ότι το μέτρο θα «περάσει» και στις τιμές, πράγμα εντελώς αμφίβολο, γιατί ακόμη και σήμερα που πωλείται γάλα υψηλής παστερίωσης κυμαίνεται στα ίδια -μερικές φορές και υψηλότερα- επίπεδα με το φρέσκο γάλα των πέντε ημερών.

Το ποσό των 7,5 λεπτών του ευρώ, αναφέρεται από τον ίδιο τον ΟΟΣΑ στην έκθεσή του (σελίδα 48), όπου αναπαράγονται στοιχεία -αδιευκρίνιστης προέλευσης- από ρεπορτάζ που είχε δημοσιεύσει η εφημερίδα «Τα Νέα» στις 16/10/2012! Σύμφωνα με αυτά, από το σύνολο της τιμής ενός λίτρου φρέσκου αγελαδινού γάλακτος, το 35% αντιπροσωπεύει την τιμή παραγωγού, το 24% το περιθώριο κέρδους της γαλακτοβιομηχανίας, το 13% τον ΦΠΑ και ένα 5% το κόστος από τις επιστροφές του γάλακτος με περασμένη ημερομηνία λήξη, το οποίο, υποτίθεται, ότι καταστρέφεται.

Ολα για τους βιομήχανους

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι θέλει να παρέμβει στο 5% -τα 7,5 λεπτά δηλαδή- επιτρέποντας στους ντόπιους γαλακτοβιομήχανους να χρησιμοποιούν μεθόδους υψηλής παστερίωσης, ώστε το γάλα να «αντέχει» αρκετές μέρες παραπάνω στα ψυγεία των σούπερ - μάρκετ. Ούτε λόγος φυσικά να καταργήσει τον υψηλότατο φόρο που πληρώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά για το γάλα των παιδιών τους, που σε ημερήσια βάση φτάνει τα 20 λεπτά το λίτρο, ή τις τιμές που πουλάνε οι γαλακτοβιομηχανίες, ή να λάβει μέτρα πραγματικής μείωσης του κόστους παραγωγής για τους αγελαδοτρόφους.

Το 35% που προαναφέρθηκε ως τιμή παραγωγού, ούτε στο ελάχιστο δεν μπορεί να καλύψει το κόστος παραγωγής. Απόδειξη αποτελούν τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, σύμφωνα με τα οποία ο αριθμός των αγελαδοτρόφων από τις 12.402 άτομα το 2001, «βυθίστηκε» στα 3.932 το 2012 και η τάση μείωσης συνεχίζεται και φέτος.

Σε περίπτωση που εφαρμοστούν οι «συστάσεις» της έκθεσης -ο Κ. Χατζηδάκης δήλωσε την περασμένη εβδομάδα την αποφασιστικότητα της συγκυβέρνησης να εφαρμοστεί η συντριπτική τους πλειοψηφία- θα πρόκειται για τη «χαριστική βολή» στην εγχώρια αγελαδοτροφία.

Πρώτο, γιατί στο ντόπιο καρτέλ γάλακτος θα δοθούν ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες να συμπιέσουν προς τα κάτω την τιμή παραγωγού. Δεύτερο, γιατί οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ - μάρκετ, που προωθούν τα λεγόμενα «προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας», θα μπορούν να εισάγουν γάλα βρασμένο μέχρι... σκασμού, με δεκαήμερη ή και παραπάνω ημερομηνία λήξης και να το πουλάνε ως «φρέσκο».

Σε σχόλιο για την αντιπαράθεση γύρω από την τιμή και τη διάρκεια του φρέσκου γάλακτος το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Με αφορμή τη συζήτηση που άνοιξε σχετικά με τη διάρκεια ζωής στο φρέσκο παστεριωμένο γάλα, το πρώτο και κύριο είναι ότι η Ελλάδα είναι ελλειμματική πάνω από 50% σε αγελαδινό γάλα, λόγω περιορισμού - ποσόστωσης από την ΕΕ, που έχουν δεχτεί όλες οι κυβερνήσεις. Η δε έκθεση του ΟΟΣΑ, που πιέζει στην κατεύθυνση απελευθέρωσης της διάρκειας ζωής στο παστεριωμένο γάλα, στηρίζεται στους κανονισμούς της ΕΕ που δέχτηκαν και έχουν βάλει πλάτη όλοι αυτοί που εμφανίζονται να αντιδρούν.

Στόχος του ΟΟΣΑ και των κυβερνώντων είναι η διαμόρφωση συνθηκών που εξασφαλίζουν αύξηση του μέσου ποσοστού κέρδους στο καρτέλ της γαλακτοβιομηχανίας, από τις φτηνότερες εισαγωγές της πρώτης ύλης (γάλα), αφού τη μείωση του εργασιακού κόστους την εξασφάλισαν με τους νόμους εργασιακού Μεσαίωνα ΕΕ - κυβέρνησης.

Θύματα αυτής της πολιτικής είναι οι κτηνοτρόφοι της εγχώριας αγελαδοτροφίας - γαλακτοπαραγωγής και η ποιότητα διατροφής της λαϊκής οικογένειας. Αυτή την ανάπτυξη προωθούν, δηλαδή κέρδη για τους καπιταλιστές και υποβάθμιση ποιότητας τροφίμων για το λαό. Λύση, η αποδέσμευση από την ΕΕ και η λαϊκή εξουσία, που θα αξιοποιούν τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας και θα εγγυώνται διατροφική επάρκεια με καλά, ποιοτικά, φτηνά τρόφιμα για το λαό».

 

 

 

PostHeaderIcon ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ-ΤΡΟΙΚΑ: ΕΝΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΑΖΑΡΙΑ ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΛΑΙΚΗ ΕΠΙΘΕΣΗ

 

Από το Ριζοσπάστη

 

Η αναβολή της επιστροφής της τρόικας (ΕΕ - ΕΚΤ - ΔΝΤ) στην Αθήνα, που είχε προγραμματιστεί για τη Δευτέρα 2 Δεκέμβρη, ήρθε να επιβεβαιώσει τα εντεινόμενα παζάρια που λαμβάνουν χώρα στο παρασκήνιο. Παζάρια που έχουν να κάνουν με τον τρόπο και το χρόνο εφαρμογής των νέων αντιλαϊκών μέτρων στην Ελλάδα, αλλά ταυτόχρονα αντανακλούν και τις υπαρκτές διαφορές μεταξύ των αστικών τάξεων και τις αντιθέσεις τους που, σε συνθήκες κρίσης, οξύνονται τόσο μέσα στην Ευρωζώνη, όσο και μεταξύ κρατών - μελών της και ιμπεριαλιστικών κέντρων και δυνάμεων έξω από αυτήν.

Την ίδια στιγμή, το «σίριαλ» που επαναλαμβάνεται γύρω από την πορεία των διαπραγματεύσεων, αξιοποιείται από την ελληνική κυβέρνηση -αλλά και συνολικά τα κόμματα της αστικής διαχείρισης- για τον αποπροσανατολισμό και τον εκφοβισμό του λαού: με τις αναφορές για τη «σκληρή διαπραγμάτευση» που διεξάγει η κυβέρνηση για το «εθνικό συμφέρον» (ή την ακόμα πιο «σκληρή» και «ικανή» διαπραγμάτευση που θα έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ) και με την παρουσίαση της αντιλαϊκής πολιτικής εντός των τειχών της ΕΕ και της εξουσίας ως ενός «σκληρού αλλά αναγκαίου μονόδρομου».

Η είδηση για την αναβολή της επίσκεψης της τρόικας επιβεβαιώθηκε την Παρασκευή από τον υπουργό Οικονομικών, Γ. Στουρνάρα, μετά από ένα μπαράζ σχετικών δημοσιευμάτων και διαρροών Ευρωπαίων και Ελλήνων αξιωματούχων, καθώς και μετά την τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, μεταξύ του Γ. Στουρνάρα, του επιτρόπου της ΕΕ Ολι Ρεν, της επικεφαλής του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, και του εκπροσώπου του ΔΝΤ στην τρόικα, Π. Τόμσεν.

Βγαίνοντας από το Μέγαρο Μαξίμου την Παρασκευή, ο Γ. Στουρνάρας επιβεβαίωσε ότι τη Δευτέρα θα έρθουν στην Ελλάδα μόνο οι τεχνικές ομάδες της τρόικας, ενώ οι υψηλόβαθμοι εκπρόσωποι των ιμπεριαλιστικών Οργανισμών δε θα επιστρέψουν στην Αθήνα πριν την προσεχή συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στις 9 Δεκέμβρη.

Ο υπουργός Οικονομικών σημείωσε ότι «δεν τα βρήκαμε» και ότι ανοιχτά παραμένουν «2 - 3 διαρθρωτικά θέματα κυρίως και λιγότερο τα δημοσιονομικά». Σημείωσε ακόμη ότι η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να κλείσει το θέμα των «προαπαιτούμενων» μέχρι το Γιούρογκρουπ και επανέλαβε ότι σκοπός είναι «να τελειώσουμε μέχρι το τέλος του χρόνου».

Παράλληλα, μπορεί ο Γ. Στουρνάρας να διέψευσε τις πληροφορίες που διέρρεαν στελέχη της ΕΕ ότι οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης σκέφτονται «ήδη την κατάτμηση και της επόμενης δόσης» του 1 δισ. ευρώ, προκειμένου «να διατηρήσουν αμείωτη την πίεση προς την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει τις διαρθρωτικές αλλαγές», ωστόσο είναι βέβαιο ότι το συγκεκριμένο σκηνικό βολεύει και την ελληνική κυβέρνηση, που θα το αξιοποιήσει ως μοχλό εκβιασμού των λαϊκών συνειδήσεων για να περάσει με τις λιγότερες δυνατές αντιδράσεις τα νέα επώδυνα μέτρα.

Στην αντιλαϊκή ατζέντα των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην κυβέρνηση και την τρόικα περιλαμβάνεται ο προσδιορισμός του δημοσιονομικού κενού για το 2014, εξέλιξη που θα απαιτήσει νέα συμπληρωματικά μέτρα, πέρα από τα νέα βάρβαρα μέτρα ύψους 6 δισ. που ενσωματώθηκαν στον κρατικό προϋπολογισμό που κατατέθηκε στη Βουλή. Ταυτόχρονα, οι διαβουλεύσεις αφορούν την επίτευξη τελικής συμφωνίας για τα «προαπαιτούμενα» που αφορούν τη επόμενη δόση του δανείου, όπως το ζήτημα με την αναδιάρθρωση της αμυντικής βιομηχανίας, το θέμα της άρσης της απαγόρευσης των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας και της επιβολής του «ενιαίου φόρου ακινήτων», καθώς και το ζήτημα της απελευθέρωσης του ορίου των απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα.

Στο επίκεντρο των αντιθέσεων βρίσκεται και η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού για τη διετία 2014 - 2015, η συζήτηση για το οποίο αναμένεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες.

Ανεξάρτητα από την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων με την τρόικα και τους κυβερνητικούς ελιγμούς και χειρισμούς για τον τρόπο προώθησης των μέτρων, όπως σημείωσε, με σχόλιό του, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ μέσα στη εβδομάδα, «οι απολύσεις και το κλείσιμο δημόσιων οργανισμών, τα χαράτσια, οι πλειστηριασμοί, θα είναι σε κάθε περίπτωση τα αντιλαϊκά αποτελέσματα των διαπραγματεύσεων της συγκυβέρνησης με την τρόικα, για την ανάκαμψη της καπιταλιστικής οικονομίας, που στηρίζουν και υπηρετούν όλα τα κόμματα της ΕΕ. Καμία διαπραγμάτευση εντός των τειχών της ΕΕ και με άθικτα τα συμφέροντα και τα κέρδη των μονοπωλίων, δεν μπορεί να διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας, τους μισθούς, τα δικαιώματα του λαού».

Η αντιλαϊκή ατζέντα

Προϋπολογισμός: Την αποφασιστικότητα της συγκυβέρνησης να επιταχύνει την αντιλαϊκή πολιτική αποτυπώνει το σχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού που κατέθεσε στη Βουλή την περασμένη βδομάδα. Και ενώ το σχέδιο μπαίνει στην Ολομέλεια της Βουλής την Τρίτη, 3 Δεκέμβρη, και ψηφίζεται τα μεσάνυχτα του Σαββάτου, 7 Δεκέμβρη, χωρίς χρονοτριβή ξεκίνησαν και οι συζητήσεις και οι «επεξεργασίες» που σχεδιάζονται από κοινού με τους εκπροσώπους των ιμπεριαλιστικών οργανισμών για την εφαρμογή «συμπληρωματικών μέτρων», πέρα και πάνω από τα 6 δισ. πρόσθετων μέτρων που συμπεριλαμβάνει το υπάρχον σχέδιο. Στο επίκεντρο του προϋπολογισμού για το 2014 βρίσκεται το παραπέρα χτύπημα των κρατικών δαπανών που αφορούν στην κάλυψη στοιχειωδών κοινωνικών αναγκών (Ασφάλιση, Υγεία, Πρόνοια), ενώ παράλληλα προβλέπεται μπαράζ από νέας και παλαιότερης κοπής ασήκωτους φόρους.

Ενιαίος φόρος ακινήτων: Στη Βουλή αναμένεται να κατατεθεί μέσα στις επόμενες μέρες και το νομοσχέδιο για τον «ενιαίο φόρο ακινήτων», το νέο μόνιμο χαράτσι πάνω στη λαϊκή στέγη και τη μικρή ακίνητη περιουσία. Η συγκυβέρνηση υπολογίζει να βεβαιώσει χαράτσια ύψους 3,2 δισ. ευρώ και από αυτά να εισπράξει το 82%, έχοντας ήδη εγγράψει στον κρατικό προϋπολογισμό του 2014 ποσά ύψους 2,65 δισ. ευρώ. Η τρόικα, από τη μεριά της, φέρεται να αμφισβητεί και μάλιστα έντονα την «εισπραξιμότητα» του «ενιαίου φόρου ακινήτων».

Με το νέο φόρο μονιμοποιείται το τάχα «έκτακτο τέλος» στα ακίνητα που επιβλήθηκε από το 2011, ενώ παράλληλα διευρύνεται, καθώς για πρώτη φορά θα μπει χαράτσι στους φτωχομεσαίους αγρότες για τις κάθε είδους γεωργικές εκτάσεις και χωράφια -ακόμη και αν δεν αποκτούν από αυτά κανένα εισόδημα- καθώς και στους ιδιοκτήτες οικοπέδων και μη ηλεκτροδοτούμενων κτισμάτων.

Η συγκυβέρνηση από την πλευρά της προβάλλει τους σαθρούς ισχυρισμούς περί... «ελαφρύνσεων» για τη μεγάλη πλειοψηφία των φορολογουμένων, σε σχέση με το χαράτσι που επιβλήθηκε μέσω της ΔΕΗ. Η πραγματικότητα, βέβαια, είναι τελείως διαφορετική: Τα λαϊκά στρώματα που είχαν ένα σπίτι ή ένα κομμάτι γης, αξίας μέχρι 200.000 ευρώ, μέχρι και το έτος 2010 δεν πλήρωναν κανένα τέτοιο χαράτσι. Στο ίδιο νομοσχέδιο, ενδέχεται να κατατεθεί και η προωθούμενη ρύθμιση για τη μείωση του φόρου μεταβίβασης στις αγοραπωλησίες ακινήτων. Στόχος, η τόνωση της κτηματαγοράς και των μεταβιβάσεων, η διευκόλυνση της συγκέντρωσης ακίνητης περιουσίας σε ολοένα και λιγότερα χέρια. Η διαδικασία συγκέντρωσης επιταχύνεται συνολικά από την ένταση της επίθεσης στο λαϊκό εισόδημα, από τα αλλεπάλληλα χαράτσια που δυσκολεύουν τη διατήρηση της μικρής περιουσίας στους σημερινούς κατόχους της, καθώς και από τηνπροωθούμενη έναρξη των πλειστηριασμών για τα «κόκκινα» τραπεζικά δάνεια των λαϊκών νοικοκυριών.

Πλειστηριασμοί: Δεδομένο μέτρο θεωρείται η έναρξη των πλειστηριασμών για τα «κόκκινα» δάνεια στις τράπεζες. Σε πρώτη φάση δρομολογείται η άρση της παρεχόμενης προστασίας για την πρώτη κατοικία με αντικειμενική αξία πάνω από κάποιο όριο, το οποίο είναι υπό διαμόρφωση, αλλά και κάτω από το όριο αυτό βάσει εισοδηματικών κριτηρίων που θα γενικεύουν το χτύπημα. Αντικειμενικά, η διαδικασία συγκέντρωσης της ακίνητης περιουσίας επιταχύνεται και με αυτόν τον τρόπο, σε συνδυασμό με την ένταση της επίθεσης στο λαϊκό εισόδημα και τα αλλεπάλληλα χαράτσια που δυσκολεύουν τη διατήρηση της μικρής περιουσίας στους σημερινούς κατόχους της.

Ομαδικές απολύσεις στον ιδιωτικό τομέα: Προωθείται η εφαρμογή του μέτρου για την απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα από τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις που θα επικαλούνται ότι βρίσκονται σε «φάση αναδιάρθρωσης», χωρίς ούτε το τυπικά προβλεπόμενο δικαίωμα λόγου (έγκρισης ή απόρριψης) από τον υπουργό Εργασίας. Παράγοντες της συγκυβέρνησης ήδη αρχίζουν να προλειαίνουν το έδαφος, εμφανιζόμενοι να δέχονται πιέσεις από την τρόικα. Αλλο σενάριο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση είναι να αυξήσει το όριο των απολύσεων στο 7%, από 5% που ισχύει σήμερα.

Εργοδοτικές εισφορές: Δεδομένη είναι η παραπέρα μείωση των ασφαλιστικών εισφορών της εργοδοσίας κατά 3,9 εκατοστιαίες μονάδες. Η έναρξη της σταδιακής εφαρμογής του νέου μέτρου αναμένεται από την 1η Γενάρη 2014, με βάση όσα προτείνει η τρόικα ή από το β' εξάμηνο του 2014, όπως προτείνεται από τη συγκυβέρνηση.

Απολύσεις στο Δημόσιο: Σε εξέλιξη βρίσκεται ο εντοπισμός και η υπαγωγή σε προγράμματα διαθεσιμότητας και απολύσεων δεκάδων χιλιάδων δημόσιων υπαλλήλων. Βάσει των όσων έχουν συμφωνηθεί, οι διαθεσιμότητες θα φτάσουν συνολικά στις 25.000. Στις 4.000 θα φτάσει ο αριθμός των απολύσεων για το 2013 και σε ακόμη 11.000 για το 2014 (σύνολο 15.000). Στο επίκεντρο των διαβουλεύσεων βρίσκονται οι αναδιαρθρώσεις και οι απολύσεις στις βιομηχανίες ΕΑΣ, ΕΛΒΟ, ΛΑΡΚΟ. Παράλληλα, εξετάζεται η ευρύτερη προώθηση καθεστώτος ενοικιαζόμενων εργαζομένων στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα (ΟΤΑ κ.ά).

Φόροι υπέρ τρίτων: Εστω και σε «πρωτόλεια μορφή» το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει την ολοκλήρωση της λίστας με τους φόρους «υπέρ τρίτων» που πρόκειται είτε να καταργηθούν είτε να ενσωματωθούν στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού. Οι φόροι «υπέρ τρίτων» αποτελούν πηγή εσόδων για τα ασφαλιστικά ταμεία και τους ΟΤΑ. Η κατάργησή τους στρώνει το χαλί για νέες μειώσεις στις συντάξεις και τις κάθε είδους παροχές προς τους ασφαλισμένους.

Επικουρικές συντάξεις και εφάπαξ: Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται μείωση περίπου 5% στο σύνολο των επικουρικών συντάξεων και ποσοστό μέχρι 30% για τα εφάπαξ που χορηγούνται από τα ασφαλιστικά ταμεία.

Επιστροφές φόρων: Προωθείται πάγωμα των επιστροφών φόρου και ΦΠΑ για τους αυτοαπασχολούμενους και μικροεπαγγελματίες για ληξιπρόθεσμες οφειλές στον ΟΑΕΕ, όπως επίσης και των αγροτικών επιδοτήσεων για χρέη προς τον ΟΓΑ.

 

 

PostHeaderIcon O ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΟΣΑ

 

Από το Ριζοσπάστη

Σύμφωνα με την πρόσφατη εξαμηνιαία έκθεση του ΟΟΣΑ η παγκόσμια οικονομία θ' αναπτυχθεί φέτος με ρυθμό 2,7% και κατά 3,6% το 2014, ενώ τον περασμένο Μάη ο ΟΟΣΑ προέβλεπε ανάπτυξη 3,1% το 2013 και 4% το 2014.«Αναθεωρήσαμε επί τα χείρω τις προβλέψεις μας για πολλούς λόγους, αλλά ο σημαντικότερος είναι η επιβράδυνση της ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες χώρες», εξήγησε στο «Ρόιτερς» ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΟΟΣΑ, Πιερ Κάρλο Πάντοαν, ενώ σ' αυτήν επιδρούν η επιβράδυνση του εμπορίου και οι υποτονικές επενδύσεις, όπως είπε, σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής». Σύμφωνα με τον ίδιο οικονομολόγο, «η αμερικανική οικονομία αναπτύσσεται, αλλά οι ΗΠΑ πρέπει να σοβαρευτούν όσον αφορά τα δημοσιονομικά τους. Η Ευρωζώνη επιστρέφει στην ανάπτυξη, αλλά με πολύ ασθενικό ρυθμό και η Ιαπωνία αναπτύσσεται ταχύτερα, όμως το ερώτημα είναι αν η ανάπτυξή της είναι βιώσιμη».

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ η ομοσπονδιακή κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) θα πρέπει να αρχίσει τον σταδιακό περιορισμό της ποσοτικής χαλάρωσης το 2014, καθώς θα ενισχύεται η ανάκαμψη της αμερικανικής οικονομίας. Εκτιμούν δε ότι η αμερικανική οικονομία θ' αναπτυχθεί με ρυθμό 1,7% το 2013, ενώ του χρόνου οι ΗΠΑ φαίνεται ότι θα γίνουν και πάλι η ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομίας, διότι προβλέπεται ότι θ' αναπτυχθούν με ρυθμό 2,9%, επίδοση που έχουν να επιτύχουν από το 2005.

 

Ο ΟΟΣΑ περιγράφει ως σοβαρή απειλή για την παγκόσμια οικονομία ενδεχόμενη αδυναμία του αμερικανικού Κογκρέσου να αυξήσει το ανώτατο όριο δανεισμού των ΗΠΑ, υποστηρίζοντας ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους θα έπρεπε να καταργηθεί το ανώτατο όριο χρέους. Θυμίζουμε ότι αυτό ήταν αιτία κόντρας Δημοκρατικών - Ρεπουμπλικάνων και μέχρι να επέλθει συμβιβασμός έκλεισαν οι δημόσιες υπηρεσίες στις ΗΠΑ περίπου για ένα μήνα.

Η Ευρωζώνη προβλέπεται ότι το 2014 θ' αναπτυχθεί με ρυθμό 1% (η Κομισιόν προβλέπει 1,1%), ωστόσο ο ΟΟΣΑ περιγράφει την ανάκαμψη ως άνιση μεταξύ των 17 κρατών - μελών, ενώ βασικά χαρακτηριστικά της θα είναι η πολύ υψηλή ανεργία και ο ασθενικός πληθωρισμός. Η Γερμανία προβλέπεται ότι θ' αναπτυχθεί με ρυθμό 1,7% του ΑΕΠ το 2014, από 0,5% το 2013, ενώ η Γαλλία εκτιμάται ότι θ' αναπτυχθεί με ρυθμό 1% του ΑΕΠ. Παράλληλα, ο ΟΟΣΑ καλεί την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να εξετάσει την πιθανότητα ν' αγοράσει κρατικά και εταιρικά ομόλογα προκειμένου η Ευρωζώνη να μην πέσει στην παγίδα του αποπληθωρισμού.

Ο ΟΟΣΑ καλεί, επίσης, την κυβέρνηση της Γερμανίας να στηρίξει την «εξισορρόπηση» των εμπορικών ισοζυγίων ανάμεσα στα κράτη της ΕΕ. Είναι η γνωστή κόντρα, των ΗΠΑ, του ΔΝΤ, των κρατών - μελών του Νότου της ΕΕ, με τη Γερμανία για τα πλεονάσματά της, που, όπως λένε, εμποδίζουν την ανάκαμψη του Νότου.

Ας δούμε, λοιπόν, ορισμένα χαρακτηριστικά ζητήματα της εξέλιξης της καπιταλιστικής οικονομίας διεθνώς, αλλά και στα ισχυρά καπιταλιστικά κράτη και κέντρα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ.

Ορισμένες επισημάνσεις

Το πρώτο ζήτημα είναι η ανησυχία για τις δυνατότητες αντιμετώπισης της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης και της εξόδου απ' αυτήν σε όφελος του κεφαλαίου διεθνώς.

Ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι «οι ανεπτυγμένες οικονομίες δεν είναι σε θέση ν' αντισταθμίσουν τις απώλειες των αναπτυσσόμενων».

Το δεύτερο ζήτημα, όχι βεβαίως σε σημασία (κανένα από τα ζητήματα αυτά δεν είναι ήσσονος σημασίας συγκριτικά με άλλα), είναι η εκτίμηση για τις απώλειες των αναπτυσσόμενων οικονομιών. Αυτή η εκτίμηση σημαίνει ότι έχουν μεγάλη επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης μετά από περίπου 12 χρόνια ανάπτυξης. Πράγματι, το 1998-2000, η Ρωσία, η Βραζιλία, η Αργεντινή, η Τουρκία, άλλες καπιταλιστικές οικονομίες της Ασίας, οι επονομαζόμενες και «Ασιατικές Τίγρεις», πέρασαν βαθιά καπιταλιστική οικονομική κρίση. Οι ρυθμοί αύξησης του ΑΕΠ (έτσι μετρούν την ανάπτυξη) έφτασαν στη συνέχεια μέχρι και στο 8%. Τώρα ξαναπέφτουν γύρω στο 2%-3%. Μόνο που αυτά είναι ανησυχητικά σημάδια για νέα κρίση. Ετσι κι αλλιώς ο κύκλος από την ανάπτυξη ξαναπερνά στην κρίση. Ο ΟΟΣΑ προειδοποιεί λοιπόν λέγοντας ότι «οι ανεπτυγμένες οικονομίες δεν είναι σε θέση ν' αντισταθμίσουν τις απώλειες των αναπτυσσόμενων». Γιατί αν θεωρεί «ατμομηχανή» τις ΗΠΑ με ρυθμούς αύξησης του ΑΕΠ 2,9%, και με την Ευρωζώνη να καταγράφει 1%, ενώ οι «αναπτυσσόμενες οικονομίες» βρίσκονται σε αρκετά μεγάλους ρυθμούς υποχώρησης, αυτό σημαίνει ότι η παγκόσμια καπιταλιστική οικονομία συνεχίζει να βολοδέρνει στη δίνη της κρίσης. Η ανάπτυξη θα είναι συνολικά αναιμική στις οικονομίες που βρίσκονται στην έξοδο, αλλά η κρίση σε άλλες θα έχει συνολικά αρνητική επίδραση.

Το τρίτο ζήτημα είναι οι άλλες δύο αιτίες τις οποίες αναδεικνύει ο ΟΟΣΑ ως παράγοντες επίδρασης στην πορεία της καπιταλιστικής οικονομίας, «η επιβράδυνση του εμπορίου και οι υποτονικές επενδύσεις». Οταν υπάρχει συγχρονισμένη κρίση σε πολλές καπιταλιστικές οικονομίες και μάλιστα ισχυρών κρατών, αυτό επιδρά αρνητικά στο εμπόριο. Αλλωστε, αυτό έχει διαπιστωθεί και με τη μείωση των εξαγωγών της Κίνας. Ταυτόχρονα, η διαπίστωση για «υποτονικές επενδύσεις» δείχνει ότι η ανάκαμψη από την κρίση δεν έρχεται. Η έξοδος από την κρίση σε όφελος του κεφαλαίου απαιτεί επενδύσεις. Αυτός είναι και ο δείκτης ότι ο οικονομικός κύκλος περνά στην ανάκαμψη. Αυτό δείχνει επίσης ότι υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια δυσκολεύονται να βρουν διέξοδο.

Υποδείξεις με λεπτές ισορροπίες

Την ίδια ώρα ο ΟΟΣΑ κάνει και ορισμένες υποδείξεις. Καταρχήν φαίνεται ότι προτρέπει σε ένα μείγμα πολιτικής διαχείρισης της κρίσης που μοιάζει μ' αυτό των ΗΠΑ και αυτό φαίνεται από τις υποδείξεις στη Γερμανία με το μεγάλο πλεόνασμα και την αυστηρή δημοσιονομική πολιτική. Οι ΗΠΑ για την αντιμετώπιση της κρίσης τύπωσαν χρήμα. Ουσιαστικά αυτό προτείνει εμμέσως πλην σαφώς και ο ΟΟΣΑ για την Ευρωζώνη. Η Fed, επίσης, αγόραζε ομόλογα, που σημαίνει ότι έδινε ρευστό στην αγορά. Το κόψιμο χρήματος και τα ομόλογα συνδέονται επίσης. Ο ΟΟΣΑ προτείνει στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να κάνει το ίδιο με τη Fed. Είναι αυτό που χαρακτηριστικά έγραψε αρθρογράφος της «Καθημερινής»:

«Οι συστάσεις του ΟΟΣΑ εμπίπτουν όλες στην κατηγορία Μην Κουνηθεί Κανείς Και Πέσουμε: "Οσοι τυπώνετε μη σταματήσετε, όσοι δεν τυπώνετε, για να αρχίζετε..."». Εννοεί τύπωμα χρήματος. Διαφορετικά, όπως εκτιμά και έτσι είναι στην καπιταλιστική οικονομία, «την επόμενη φορά που η αμερικανική Fed θα κάνει έστω νύξη για λιγότερα "φρέσκα" δολάρια, το ξένο κεφάλαιο θα φύγει από τις χώρες σας πιο γρήγορα». Γιατί το λέει αυτό και το εκτιμά μάλιστα ως συνέπεια στις λεγόμενες «αναπτυσσόμενες οικονομίες»; Μα γιατί το τύπωμα χρήματος ωθεί στην υποτίμησή του, ενώ η μείωση τυπώματος συμβάλλει στην ανατίμησή του. Αυτό το συνδυάζει επίσης με τη μείωση της αγοράς ομολόγων από τη Fed. Αυτά τα δύο μαζί συμβάλλουν στην προσέλκυση κεφαλαίων στις ΗΠΑ και στις εξαγωγές τους από άλλα καπιταλιστικά κράτη, ακόμη και από την Ευρωζώνη. Με δεδομένη βεβαίως την εκτίμηση ότι η οικονομία των ΗΠΑ μπαίνει σε μεγάλους ρυθμούς ανάπτυξης. Τα οποία τα συμφέρει να επενδύσουν στις ΗΠΑ, αφού περνά στην ανάκαμψη. Γι' αυτό ο ΟΟΣΑ κάνει την υπόδειξη ότι «η Fed θα πρέπει να αρχίσει τον σταδιακό περιορισμό της ποσοτικής χαλάρωσης το 2014, καθώς θα ενισχύεται η ανάκαμψη της αμερικανικής οικονομίας».

Ηδη, στην εξαμηνιαία έκθεσή της η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ανησυχεί για το ενδεχόμενο μείωσης της αγοράς ομολόγων από τη Fed, προειδοποιώντας ότι αυτό θα πλήξει τις λεγόμενες αναδυόμενες οικονομίες, αλλά και την Ευρωζώνη. Φοβάται ότι η «σκλήρυνση της νομισματικής πολιτικής στις ΗΠΑ επηρεάζει τις αγορές», δηλαδή τα χρηματοπιστωτικά συστήματα, τις τράπεζες. Ουσιαστικά φοβάται την αρνητική για το ευρώ επίδραση στη σχέση ευρώ - δολαρίου.

Επίσης, μιλά για την κατάργηση του ανώτατου ορίου εξωτερικού δανεισμού και χρέους στις ΗΠΑ, ακριβώς για να μπορεί το κράτος να συμβάλει με κεφάλαια στις επενδύσεις, ενισχύοντας τους μονοπωλιακούς ομίλους. Ταυτόχρονα, η αποχώρηση ξένου κεφαλαίου από τις αναπτυσσόμενες οικονομίες, που ήδη γίνεται, έχει σχέση με τη μεγάλη επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης. Επίσης, στην υπόθεση «τύπωμα χρήματος» αντιδρά η Γερμανία. Ο πρόεδρος της Bundesbank (κεντρική τράπεζα Γερμανίας), Γενς Βάιντμαν, αντέδρασε άμεσα στην προτροπή, λέγοντας ότι το τύπωμα χρήματος δε φέρνει ανάπτυξη. Εδώ εδράζονται επίσης οι ανταγωνισμοί ΗΠΑ - Γερμανίας στη διεθνή αγορά, που αντανακλούν στον ανταγωνισμό δολαρίου - ευρώ, στον εμπορικό ανταγωνισμό (και στον μεταξύ τους και διεθνώς), αλλά κυρίως στις εξαγωγές κεφαλαίου και πώς εξασφαλίζονται καλύτερες δυνατότητες για μεγαλύτερα μερίδια ανάμεσα στα μονοπώλια των ΗΠΑ και της Γερμανίας (και διεθνώς και μεταξύ τους).

Υπάρχει ένα ακόμη ζήτημα σχολιασμού, αυτό που για την Ευρωζώνη εντοπίζει ως ζήτημα «αποπληθωρισμού» και την καλεί να πάρει μέτρα αντιμετώπισής του. Εδώ εκφράζει τους φόβους για παρατεταμένη έλλειψη ρευστότητας κεφαλαίων στην αγορά, επομένως και συνέχιση της κρίσης, επειδή χωρίς ρευστότητα επενδύσεις δε γίνονται, άρα δε θα υπάρξει ανάκαμψη. Αλλωστε, οι προβλέψεις του ΟΟΣΑ είναι για αναιμική ανάκαμψη με κινδύνους για τις καπιταλιστικές οικονομίες των κρατών - μελών. Ακόμη και η οικονομία της Γερμανίας έχει αναιμική ανάκαμψη.

Οι αντιφάσεις και η προοπτική

Τέλος, οι εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ αναδεικνύουν τις αξεπέραστες αντιφάσεις του καπιταλισμού. Για παράδειγμα, από τη μια προτρέπουν σε τύπωμα χρήματος, αντιμετώπιση του «αποπληθωρισμού», από την άλλη μιλούν για αναγκαιότητα μείωσής του. Εκτιμούν ότι η Ιαπωνία αναπτύσσεται ταχύτερα, αλλά αμφισβητούν το ότι η ανάπτυξή της είναι βιώσιμη. Είναι οι αντιφάσεις της αναρχίας στην καπιταλιστική παραγωγή. Οι αντιφάσεις που προκύπτουν από την τεράστια κοινωνικοποίηση της παραγωγής και την καπιταλιστική ιδιοποίηση των αποτελεσμάτων της. Σ' αυτό εδράζεται η οικονομική κρίση, εδώ και η αιτία της. Για να εξαλειφθεί πρέπει να εξαλειφθεί αυτή η αντίθεση.

Οι εκτιμήσεις και υποδείξεις του ΟΟΣΑ δείχνουν τις τάσεις, αλλά ταυτόχρονα εκφράζουν τους οξύτατους ανταγωνισμούς, με αφορμή το μείγμα πολιτικής διαχείρισης της κρίσης, ιδιαίτερα την κόντρα στην πολιτική της Ευρωζώνης και πιο ειδικά της Γερμανίας. Ενυπάρχουν και στις εκτιμήσεις για τις λεγόμενες αναπτυσσόμενες οικονομίες και στις υποδείξεις για την αντιμετώπιση της κρίσης για όλες τις οικονομίες. Είναι αντικειμενική κατάσταση στον καπιταλισμό. Ετσι λειτουργεί ο καπιταλισμός και δεν μπορεί να κάνει διαφορετικά. Βεβαίως, η κατάσταση παραμένει δύσκολη στη διαχείριση της κρίσης, γεγονός που θα οξύνει τους ανταγωνισμούς και τη διαπάλη ανάμεσα στα μονοπώλια, αλλά και στα καπιταλιστικά κράτη, στο έπακρο. Για το ποια μονοπώλια θα βγουν πιο ισχυρά στη διεθνή αγορά, για τις συμμαχίες μεταξύ τους, κόντρα στους ανταγωνιστές τους, και εδώ βγαίνουν μαχαίρια μεταξύ τους και μεταξύ των ισχυρών καπιταλιστικών κρατών και κέντρων. Σε μια παγκόσμια οικονομία που δε δείχνει να ανακάμπτει. Οι συνθήκες δουλειάς και ζωής για την εργατική τάξη και τα άλλα φτωχά λαϊκά στρώματα θα γίνονται αφόρητες, ολοένα μεγαλύτερα τμήματά τους θα εξωθούνται σε σχετική και απόλυτη εξαθλίωση.

Ολη αυτή η πραγματικότητα που ομολογούν οι διεθνείς καπιταλιστικοί οργανισμοί, όπως ο ΟΟΣΑ, αποκαλύπτει τα αδιέξοδα του καπιταλισμού, την περιδίνησή του μέσα στις αξεπέραστες αντιφάσεις του, δείχνει ότι ήδη έχει φάει προ πολλού τα ψωμιά του. Οτι είναι εποχή της αντικατάστασής του από μια κοινωνία όπου είναι αναγκαία και επίκαιρη η κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής, που με τον κεντρικό σχεδιασμό και τον εργατικό έλεγχο θα βάλει στην υπηρεσία του λαού την οικονομία, που θα αναπτύσσεται χωρίς κρίσεις και αποκλειστικά σε όφελός του. Ο σοσιαλισμός είναι αναγκαίος, ώριμος και επίκαιρος. Αλλά αυτό απαιτεί να πάρει η εργατική τάξη την εξουσία στα χέρια της μαζί με τους συμμάχους της.